fredag 12. februar 2010

Det klør i fingra

Når jeg ser slike bilder på nettet, sammen med historier fra folk på øya, som forteller om de mest utrolige fiskehistorier. Fortellingene tar for seg både ferskvanns- og saltvannsfiske. Alle er like gode, og faktisk bekreftet av en uavhengig tredjepart, så dette er ikke noen vanlige historier. Jeg kan nesten ikke vente til snøen er borte og fluestanga kan få finne veien ut av garasjen igjen..... Her er ventetiden like uutholdelig som ventetiden til tippeligaen starter. Jeg vil idag dele noen av disse fiskehistoriene med dere, slik at jeg på den måten kanskje kan gjøre ventetiden for oss alle, litt kortere. Historiene er kortet inn, for å ikke gjøre det for kjeldelig.... :)

  Vi kan jo begynne med den største av de alle, nemlig storkveita som ble tatt i fjorsommer. Her er link til fullstendig historie:
120 kg kveite















  • En fortalte meg om et lite fiskevann på øya her, hvor det er så mye fisk, at de blir for lite næring til ørretene som går der. Konsekvensen av dette er at hodet på fisken faktisk blir større (høyere) enn selve fisken. Det ble satt et garn der i fjor og etter å hå fått bløyta garnet i et døgn, var resultatet i underkant av 350 ørreter i garnet.
  • Ti minutters kjøring fra der vi bor, er det et lite vann, knapt 3 meter dypt. Her går det opp ørret fra sjøen og står og koser seg i sola. Mulighetene er store også i dette vannet, men her må man ha godkjenning fra grunneier.
  • En kar jeg har blitt kjent med, fortalte at han under skreifiske for noen år siden, satte åtte garn og resultatet ble 400 kg fisk tilsammen....... 
  • Fjorden kryr av godbiter som bare venter på å bli henta opp, men for min den er så er det jo innlandsfiske som gir meg tårer i øya.......... 
    • På fastlandet er det også noen gode fiskesteder i følge de som er lokalkjent.
  • En annen fortalte at han og sønnen hadde tatt en tur på et fjellvann over på fastlandet. Det er ca 2-3 timer å gå fra parkeringen og da de kom fram satte han opp stanga til sønnen og bestemte seg for å sette opp teltet før han selv begynte å fiske. Det rakk han ikke, da junior dro en ørret på litt over kilo'n, før han rakk å få ut teltpluggene av posen..... Resultatet av ett døgns fisking: 46 ørreter med en snittvekt på ca. en kilo.
  • Da jeg spurte en kar om et spesifikt fiskevann og hvordan fisket var der, kom følgende kommentar:
    • "åja, vi kasta no uti dei som æ under kjilo'n ja."
  • Den siste, men etter mitt syn beste historien, er følgende:
    • I en elv på fastlandet, ett stykke å kjøre fra leka, finnes det noen passe store laks, som også bare venter på å bli tatt opp av vatnet... Elva har jeg lovet å ikke nevne med navn, men historiefortelleren hadde her sin livs fiskeopplevelse da han dro en laks på 14,5 kg, med en enhånds fluestang.......... Historien er bekreftet av uavhengig tredjepart.
  • Helt til slutt vil jeg også påpeke mulighetene som havet her gir:
    • Stor torsk
    • stor sei
    • stor kveite
    • stor lyr
    • stor makrell
    • stor flyndre
    • store krabber
    • store hummer, vanskelige å ta, men fortsatt store
    • stor steinbit
Kort sagt; ett eldorado for sportsfiskere..... :))))))


Jeg vil oppfordre alle som har muligheten, til å komme oppover for å prøve fisket her. Jeg kan GARANTERE at dere ikke vil bli skuffet. Det kan jo hende at noen får fisk på fluestanga for første gang også?..... ;)


Vi snakkes!

Hilsen Kjetil

5 kommentarer:

  1. Grøss & Gru!!! Dette hørtes jo helt vilt ut??
    Får jo mildt sagt lyst til å prøve en helg ja..
    Hadde nok neppe prioritert å dra opp 350 ørrethjerner i garn, så jeg må si den hemmelige lakseelva høres spennende ut...Hadde jo vært helt konge å faktisk fått noe på de fluene vi står å sliter med....

    SvarSlett
  2. Sture sa:
    Dette er jo et eldorado! Vi har jo som sagt til gode å faktisk få fisk på fluestengene våre - vi må ikke bli så desperate at vi reiser opp til Holsfjorden og dorger med fluestengene bare for å få noe på... selv om tanken har vært der mer enn en gang for å si det mildt - RUNE DETTE SKAL VI BARE FÅ TIL!

    SvarSlett
  3. Hallo folkens.Ja no er de ikke lenge før dere får besøk fra svelvik. dere gleder dere sikkert kan eg tenke meg.Dere må fiske mye til vi kommer.Vi er glad i fisk.Hils bara fra oss.

    SvarSlett
  4. 1 døgn, 46 ørreter, noe som minst var 30 kilo mat.



    Hva skulle de med all fisken????
    Synd å lese slikt.

    SvarSlett
  5. Artig å se at anonyme også legger igjen beskjeder her, til tross for at det virker noe negativt. Hvis du har lest hele innlegget mitt, vil du se at dersom det ikke tas ut nok fisk, vil dette få konsekvenser for veksten og tilgangen på næring for fisken. Dette er viltforvaltning på lik linje med feks jakt. 30 kg fisk er ikke fryktelig mye når det ligger i fryser'n. Folk som tar opp den mengden, spiser den som regel...... Fisket her oppe kan overhodet ikke sammenlignes med fisket i feks finnemarka.

    SvarSlett