torsdag 29. oktober 2009

Skrivekløe?

Mulig at dette er noe som kommer til å gå over, men jeg har et behov for å skrive igjen kjenner jeg. Litt usikker på hva jeg skal skrive om, men tenkte at det hadde vært på sin plass å fortelle litt om byen vi flytter fra.

Som dere sikkert har fått med dere, er jo vi fra Drammen. Drammen er en by med ca 60.000 innbyggere, fordelt i byens 12 bydeler. Drammen så starten på sin historie for ca 6-7000 år siden. Byen er delt av drammenselva, med strømsø på sørsiden og bragernes på nordsiden av elva, og frem til 1811 tilhørte bragernes til christiania og strømsø hørte til tunsberg (tønsberg)

På en måte var det tømmer- og papirindustrien som skapte elvebyen drammen, men i dag er jo selvfølgelig dette nesten helt borte.Etter at de fleste av papirfabrikkene ble stengt på slutten av 1960-tallet, har Drammen tiltrukket seg nye former for industrivirksomhet. Byen har nå elektronisk produksjon, næringsmiddelindustri, spedisjon og transport, trykkerier og servicebedrifter. I havneområdet har eksportvirksomheten snudd til import, blant annet av nisjevarer som frukt, grønnsaker og moderne biler.

Kjente drammensere er bla: Jonas Fjeld, Herodes Falsk...... :o, Johan Olav Koss og Sverre Holm.

Sport er også godt representert her:

Noen av Drammens sportsklubber:

I sommer ble det arrangert tidenes første VM i ølsvømming..... Ja du leste riktig; ØLSVØMMING. Det ble arrangert av Aass Bryggeri og for at deltagerne ikke skulle drikke av "vannet" ble det tilsatt et par flasker med Ringnes øl.... :) Hvem som vant vites ikke, da mesteparten av deltagerne og funksjonerene hadde inntatt noe store mengder av medbrakt energidrikk...... Men uansett så tror jeg det var et bra tiltak!

Mange av kompisene mine mener jeg er helt forstyrret når jeg flytter fra drammen til leka. Hovedargumentet deres er for det meste "tenk på alle tilbudene du går glipp av" og "du er drammenser kjetil! Du kan ikke flytte!!" Ja jeg er drammenser og ja, jeg går glipp av mange tilbud som man ikke har på leka. Her er noen eksempler på hva jeg går glipp av:

  1. Drammensbadet - 9 bassenger, fem inne og fire ute, sklier, overpriset mat i kiosken, for kalde badstuer og inngangspris for hele familien til den nette sum av kr. 415..... Dessuten er det kø der.
  2. Kino City: Stort kinoanlegg hvor det koster ca 70-90 kr pr.person. Kø i massevis
  3. Trafikklys: Det finnes ikke trafikklys på leka, men jeg tror vel ikke at det blir et stort savn. Kø.
  4. Gatekjøkken: Er det masse av i Drammen, men ikke på Leka og takke fae.. for det!! Jaggu kø på disse også. Der det ikke er kø, handler du ikke.....
  5. KØ!!: Rush'n på godt norsk.... Masse idioter som tror at vegtrafikkloven gjelder for alle andre unntatt dem selv.
  6. Marienlyst Stadion aka gamle gress: Dette er vel det eneste jeg kommer til å savne med Drammen. Muligheten til å dra på kamp, men til tider er det kø der...
  7. Kollektivtransport: istedet for buss hvert 8. minutt inn til sentrum, er det båt som gjelder på Leka. Jeg personlig mener båt høres bedre ut.
  8. Diskotek: Mange av de i drammen gitt. Sist jeg var på dikso, må har vært i ...........?? Husker ikke.
  9. Elvefestivalen: ALDRI vært på'n!! Galskap å dra til sentrum når "hele" østlandet er der samtidig!! KØ i uante proposjoner!!!
  10. Finnemarka: Stort skogsområde som strekker seg fra Drammen til Hønefoss. Mange fine skogsvann å fiske i, men du må være glad i småørret, eller gjedde (!!!) for å nyte fisket der. har faktisk opplevd kø der og.....
Sum av summarum så er det kun ett av de ti tilbudene nevnt over som jeg bruker, og det er ikke god nok grunn til å IKKE flytte til leka. Jeg har ikke sagt at vi blir på øya resten av livet, men dersom alle i familien trives der, hvorfor skulle vi da flytte tilbake????


Hilsen Kjetil.

5 kommentarer:

  1. Hei min kjære svigersønn ..Du er flink til å overbevise deg selv.men dere får ha lykke til selv om gråten tar meg.... hilsen super mormor

    SvarSlett
  2. Hallo mamma sylvia og pappa kjetil.Tenk hvilken mulighet dere har spolert for Marcus ved å flytte til Leka ,han som hadde sån store planer ved å bli Fotballproff .Hilsen superfar

    SvarSlett
  3. dattra til supermormor og super far2. november 2009 kl. 22:36

    hallo! Nei har jaggu du kommet på og da super far:-) Supermormor har vel lært deg opp nå da? Ha ha ha ha . Det finnes ikke begrensninger , bare muligheter veit du super far! Rosenborg er jo ett alternativ.... Du er vel enig i det? ja ja ja ja ja.Ha en fin kveld.-)

    SvarSlett
  4. God kveld folkens.Ja ja, eg måtte lære dette eg også. Ja du har så rett så rett,vis han kan komme seg inn på rbk er alt vel.Men de skal litt til å komme seg inn på dette superlaget. Ha en fortryllende natt .

    SvarSlett
  5. Er ikke enig dette. godset er laget. Ikke sant kjetil... Hilsen super mormor

    SvarSlett